Hoe LinkedIn effectief inzetten als marketing tool?


Vandaag de dag kent LinkedIn in België c.a. 2,8 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, en in Nederland 4,3 miljoen.
En het aantal gebruikers blijft nog steeds stijgen.

Dit gegeven biedt dan ook mooie opportuniteiten voor ondernemers, verkopers, consultants, marketeers, …
Wie vandaag de dag op een intelligente manier de markt wil benaderen of bijvoorbeeld aan image building wil doen, kan dus niet meer om LinkedIn heen.
En het beste van al: het kan volledig gratis, of met een minimum aan investering als je de mogelijkheden wat wenst uit te breiden door middel van bijvoorbeeld LinkedIn advertising .

De grote kracht van LinkedIn zit hem in de 2de en 3de lijn connecties.
Met andere woorden de contacten van de mensen die je al kent.
Zo zou het bijvoorbeeld goed kunnen dat een goede vriend van jou bevriend is met een zaakvoerder van een bedrijf dat mogelijk een potentiële klant van jou zou kunnen worden.

Door het feit dat jullie een gemeenschappelijke connectie hebben, wordt het water wat minder diep.
Je kan aan je vriend vragen of hij je wil introduceren bij jouw prospect, en nadien contact opnemen met deze persoon.
Omdat je werd voorgesteld door een gemeenschappelijke kennis, vergroten jouw kansen op een positieve reactie fenomenaal.

Hierbij enkele tips om jouw LinkedInprofiel op te krikken en interessant te maken voor toekomstige connecties.
Hopelijk met mooie toekomtige business opportuniteiten als resultaat!

✓ Zorg voor een volledig LinkedIn profiel

Hoe vollediger je profiel is aangevuld, hoe beter je gevonden kan worden, en hoe aantrekkelijker je wordt voor je doelgroep.
Zorg voor een mooie, professionele profielfoto (geen vakantiekiekjes en dergelijke), en vul je werk- en studieverleden aan.

Een degelijk ingevuld profiel komt professioneel over, en geeft de lezer een mooi overzicht van wat jij te bieden hebt.

✓ Een headline geeft een eerste indruk van wie je bent

Zorg dat die eerste indruk positief is en tracht jezelf te onderscheiden van anderen, met name je concullega’s.
“Benny Peeters helpt bedrijven om hun grafische oplossingen te optimaliseren” klinkt aantrekkelijker dan “Benny Peeters, Vertegenwoordiger at De Kopieerapparatenspecialist”.

Neem het van mij aan; je valt gegarandeerd op.

✓ Vergeet hierbij zeker ook jouw samenvatting niet

Voor mensen die geen tijd hebben om je profiel in detail te bestuderen kan een goede samenvatting een reden zijn om toch te blijven hangen en misschien te connecteren.

Ook dit wordt door velen over het hoofd gezien bij het opmaken van hun LinkedIn profiel, maar kan wel degelijk het verschil maken of een bezoeker blijft verder lezen of snel weer weg is.

✓ Deel interessante nieuwtjes

Door het delen van content werk je aan je naamsbekendheid en kan je worden gezien – én gevonden – door toekomstige connecties.
Branding is everything, weet je wel.

Bij je bestaande connecties profileer je jezelf als een expert binnen je vakgebied, door telkens met interessante nieuwtjes in hun tijdlijn te verschijnen.
En ben je werkelijk interessant, dan zullen jouw bestaande connecties jouw bijdrages op hun beurt delen binnen hun eigen netwerk waardoor jouw bereik weer wat groter is geworden.

DAT is de kracht van LinkedIn…

✓ Wees relevant

Let hierop wel dat je het zakelijk professioneel houdt en vooral relevante dingen post die verband houden met jouw vakgebied.
Foto’s van je avondeten, links naar games, of een verslag van de familiebarbecue, bewaar je beter voor social media als Facebook.

Conclusie

Linkedin kan jou dus helpen om jouw business spectaculair te helpen boosten.
Het meest interessante is dat je hierbij niet vertrekt van: “wie binnen mijn netwerk kent mogelijke prospecten?”, maar vanuit: “wie kent deze prospect binnen mijn netwerk?”

Voel u alvast vrij om te connecteren via mijn LinkedIn pagina .
Misschien tot binnenkort?

Succes!




Interesse in LinkedIn advertising door een expert voor jouw bedrijf? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems
Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord. Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *